Een eerbetoon aan de 100-jarige Sint Jansbasiliek
Dit jaar is de Sint Jansbasiliek in Laren 100 jaar. Het hele jaar zijn er bijzondere activiteiten rondom het jubileum maar het eerbetoon maar het cadeau van Ad Visser aan de Basiliek was ronduit bijzonder te noemen. Een unieke happening op het voorterrein van de Basiliek waar honderden belangstellenden op af kwamen.
Organisatie:
Ad Visser – Sint Jansbasiliek – Marc Vos en Leon Schouten (Brinkhuis)
Over het concert
Het is een in muziek verteld verhaal over exact dit momentum in de tijd. Met een hoofdrol voor de basiliek die groots en onverstoorbaar oprijzend in het centrum van Laren (nh), feitelijk permanent in dialoog is met de zichzelf verwarrende en doorrazende maatschappij.
De laatste hier gesymboliseerd door “The Wall Of Sound” recht tegenover de basiliek en middenop haar toegangspad.
De torens van de basiliek zien neer op al het aards gewoel en laten dagelijks de klokken horen met mededelingen in codes die sinds de middeleeuwen tegenwoordig nauwelijks meer begrepen worden.
Dit tijdsgewricht: Een moment vlak voor grote, verreikende transities in de maatschappij…technologisch, economisch, cultureel… feitelijk op alle fronten.
Dit wordt door zeer velen voornamelijk intuïtief aangevoeld zonder duiding over doel of koers.
Het muzikale verhaal is juist hier op deze plaats gesitueerd. In Laren met de symboliek en het imago van deze tijd en het wordt vertelt recht voor de basiliek die dit al 100 jaar “aanziet” en op zichzelf weer bolwerk is van een verhaal van duizenden jaren oud.
9 Thema’s
7 bronnen vertellen het verhaal in instrumentale muziek via 9 door Ad Visser gemaakte muzikale thema’s.
De onverwacht verschijnende mediathema’s zijn:
- TIRADE
- LUST
- SMEEKBEDE
- INNERLIJK VUUR
- BEGEERTE
- LEGUAAN
- KAOS
- RUSTELOZE NON
- ST. X
Alle Foto’s copyright Laren in Beeld! Alleen met toestemming te gebruiken.
Teksten programma en slotwoord: copyright Ad Visser
Ontvangst met de drummers van MCC
Na de kerkklokken werd het publiek ontvangen met de drummers van MCC – die met een mysterieus staccato ritme de mensen uitnodigden voor het concert.
Ad Visser – Gitaar
In zijn directe reacties op gitaar op de plotseling in de maatschappij & media opspringende thema’s is hij instemmend of afwijzend maar altijd analyserend en bevragend.
Zijn besef is in hoge mate dat de huidige maatschappij wereldwijd in beweging is. Hij constateert een moeizaam verlopende geboorte van die nieuwe wereld. Hij leeft op het ritme van de tijd… De beat van het heden. Hij kan geestelijk snel schakelen en voelt veranderingen van verre aankomen. In de muziek wordt zijn karakter via elektrisch gitaarspel hoorbaar.
In zijn directe reacties op de nieuwe tijd treedt hij bewust buiten de grenzen van de huidige muzikale regels die hij oprekt en daarbij onbevreesd ook dissonanten inpast in het geladen besef dat heftige veranderingen in de tijd vragen om een nieuwe mentaliteit en een nieuwe taal.
David Hollestelle (gitarist Wild Romance) – Gitaar
Ook hij geeft zijn directe persoonlijke reacties op de stroom thema’s die via de media de samenleving binnenstormen. Hij beziet de wereld met een bitcoin blik. Hij is een man van Nu en viert de status quo. Is gevoelig voor de waan van de dag.
De verworvenheden van het heden koestert hij en wil hij met klem handhaven. Hij hanteert de ervaring en kennis die hij in het leven heeft opgedaan en staat voor die uitgangspunten en maatstaven. En dat draagt hij uit. Het weerklinkt in zijn spel.
Voor de 2 electrische gitaar mannen geldt:
De muziek die je direct live reagerend en spontaan improviserend! speelt vloeit voort uit je levenswijze, hoe je denkt, wie je spreekt, wat je leest, wat je dromen zijn, waar je woont, wie je bent…
Muziek is een mogelijkheid om het leven vanuit een andere invalshoek te begrijpen.
Wybe Kooijmans – Orgel
Het orgel heeft de rol van de goede oude tijd, de traditie. Het motto: Vroeger was alles beter! Dat standpunt vertolkt Organ Man in muziek van 200 jaar geleden. Het klassieke model. Het verleden is heilig. Hij koestert de oude waarden. Hij onttrekt zich zoveel mogelijk aan de maalstroom van het heden.
De Kerkklokken van de Sint Jansbasiliek
Deze klokken hebben namen:
- In de rechter toren: Maria, Johannes & Theodorus
- In de linker toren: Hubertus
Als de klokken klinken in de St. John Experience reageren de gitaarmannen daarop in hun spel en ontstaat een gezamenlijke uitwisseling van standpunten: samenleving-religie, kerk – staat. Hier muzikaal verwoord.
De torens van de St. Jan basiliek laten dagelijks de klokken beieren in een traditie die zo al eeuwen over stad en land haar roep laat horen.
En the bells weten heel goed dat sommige jaren, sommige decennia er meer dan andere tijden naar hen zal worden geluisterd, maar ze weten ook wij zijn hier en hier blijven we!
Gregoriaans koor Sint Jansschola Laren olv Bas Groenewoud
Het gregoriaanse koor grijpt terug naar een duizenden jaren oud ritueel met het accent op spirituele overgave, zingeving en mededogen.
Gregoriaanse koren zingen eenstemmige, onbegeleide (a capella) liturgische gezangen in het Latijn. Dit repertoire kenmerkt zich door een vrij ritme, met diatonische toonsoorten en nauwe verbinding met tekst.
De oorsprong van het gregoriaans ligt in het vroege christendom. De muziek is vernoemd naar Paus Gregorius de Grote-ca.600 n.C.
View from the top
Het publiek!
SLOTWOORD AD VISSER
Om met 1 van mijn songs te spreken:
WE REIZEN NAAR DE HORIZON IN NEVELEN GEHULD
OP HET PAD VAN BLIND VERTROUWEN EN CHRONISCH ONGEDULD!!!
OH IK WENTEL DOOR DE DAGEN HOOR NIET DAT DE NOODKLOK LUIDT
OP ILLUSIES VAN DE TOEKOMST REN IK VOOR HET HEDEN UIT
ONS LOT TOONT ZICH UITZINNIG IN WISSELVALLIGHEDEN!
& LIJKT ZO ONDOORGRONDELIJK VOOR ELKE VORM VAN REDE!
ONS LOT TOONT ZICH UITZINNIG IN VOOR EN TEGENSPOED
ONZICHTBAAR OF VOORZIENIGHEID OF GERECHTIGHEID DAT DOET
WIJ WAANDEN TOESCHOUWER TE ZIJN VAN BUITENWERELDS DRAMA
DE GROND VAN HET MYSTERIE IS INNERLIJK PANORAMA
WAT WIJ BUITEN ZIEN IS BINNEN ALS PROJECTIE VAN DE GEEST
BUITEN ALTIJD PANORAMA VAN ONS INNERLIJK GEWEEST
EN WE RAZEN EN WE DAZEN IN DE CYCLUS VAN HET LOT
EN STERVEN IN VERTWIJFELING IN PLAATS VAN PUUR GENOT
EN WE DOLLEN EN WE TOLLEN IN DE CYCLUS VAN DE TIJD
EN RAAKTEN DOOR DE DUIZELING DE GREEP OP HET LEVEN KWIJT
EN ALS BONTE HARLEKIJNEN MET ONS EGO IN DE WEER
KLETSNATTE CLOWNS IN DE REGEN IN EEN BLINDE JACHT OP MEER
EN ALS WILDE KERMISKLANTEN STUK VOOR STUK EN ALLEMAAL
1 VOOR 1 TOTAAL VERLOREN IN ONS EIGEN WAANVERHAAL
FESTIVAL,KERMIS EEN CIRCUS ALLEMAAL 1 KOMEDIE
ONAFZIENBARE PARADE VAN DE HEMELSE TRAGEDIE!
OH EEN SHOW, EEN KLUCHT, THEATER ALLEMAAL 1 KOMEDIE
ONAFZIENBARE PARADE VAN DE HEMELSE TRAGEDIE!
(tekst © : Ad Visser uit zijn song van 1050 verzen en boek: De Parade Van De Hemelse Tragedie!)

Voeg een reactie toe