Rust er een vloek op dit pand?
Het markante hoekpand aan de Sint Janstraat en de Eemnesserweg (het voormalige raadhuis en politiebureau) lijkt onder een horecavloek te lijden. Restaurant De Lex, dat in januari 2025 de deuren opende, is onlangs failliet verklaard. Chef-kok Lex Kok moest eerder al wegens gezondheidsredenen tijdelijk stoppen, keerde begin dit jaar nog vol goede moed terug achter het fornuis, maar moet nu definitief de handdoek in de ring gooien. Over een eventuele doorstart is nog niets bekend.
Het faillissement van Restaurant de Lex is de volgende in een inmiddels opvallend lange reeks. Sinds het vertrek van de legendarische eerste bewoner – Cor Pandelaar met de Prinsemarij, is het geen enkele ondernemer meer gelukt om op deze historische plek te overleven.
De geschiedenis van het pand in 5 restaurants:
- De Prinsemarij – Het vermaarde en succesvolle restaurant van Cor Pandelaar, dat hier jarenlang als vaste waarde zat tot zijn vertrek ruim tien jaar geleden.
- Vida – Een Spaans specialiteitenrestaurant van Eefje en Edwin Spitsbaard. Na een goede start liep het succes terug.
- Gooische Kip – Een kiprestaurant dat tijdens de coronasluiting stilletjes de plek van Vida innam, maar te weinig gasten trok.
- De Prins – Het ambitieuze concept van tv-kok Ramon Beuk (geopend in 2023). De zaak sloot door personeelstekort en opspraak rondom een ex-zakenpartner al na een half jaar.
- De Lex – Het meest recente restaurant van Lex Kok, dat het na anderhalf jaar helaas ook niet heeft gered.

Voeg een reactie toe